HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr maart 29, 2024 5:18 pm




Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Advies beginnen met tunen 
Auteur Bericht
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Advies beginnen met tunen
Hai ben Kristian voor degenen die me niet kennen.
Wil best wat verder graven in de tjoen wereld van brommertjes..

Kleine toelichting waarom, mits /care scroll maar verder;
Gezien een auto te duur in aanschaf, motor niet meer leuk is met de nieuwe regeling, mijn interesse naar en ik binnenkort een baantje met een mooi salaris heb wil ik me verdiepen en bezighouden met tunen en dus echt de pk's eruit halen (maar natuurlijk met financiële grenzen...).

Voor zover 6 maanden standaard gereden en maar een paar meter met een roze top gezien mijn versnellingsbak niet mee werkt na de revisie maar dat fix ik nog.

Tegen de vijftien AM6 blokjes op m'n werkbank gehad dus ik ken dat blok binnenstebuiten.
Drie gereviseerd, waarvan twee succesvol en de eerste, welke tevens van mijzelf is zoals boven beschreven, niet zo succesvol gezien ie niet verder dan de 3 schakelt.

Ben dus redelijk noob, maar de basiskennis bezit ik dus voor zover ik denk wel?

Zit te twijfelen waar ik mee zou kunnen beginnen.
Heb me al in sommige dingen verdiept, soms wat in topics meegepakt, wat geleerd van anderen maar van sommige dingen weet ik nog niet veel/weinig.

Hier mijn bevindingen (met name specificaties) zover, mijn bevindingen hoeven niet per sé feiten te zijn als er mensen zijn die mij kunnen verbeteren doe het dan svp. Ik wil geen smartass lijken ik geef gewoon de meeste info en info wat ik eventueel nuttig vind..


''Top Performances 86''

- Alu cilinder
- 86,39cc
- 50mm boring
- Krukas met slag 44
- Vlinderpoort
- 5 spoelpoorten
- 32 mm uitlaatkanaal
- Losse binnenkop
- Zonder veel getune 20pk uit te halen
- 28-30mm carburateur aangeraden
- Uitlaatpoort zit op 190 graden
- 1 zuigerveer
- Niet echt geschikt voor straat..
- Hoogtoerig
- 15000 (meen dat ik 't ergens gelezen heb?)
- €325,-

Afbeelding

Zie 'm best vaak langskomen en erg populair.. neig er ook na om voor deze te gaan.


''Top Performances 85cc''

- Gietijzeren cilinder
- 84,67cc
- 49,5 mm boring
- Krukas met slag 44
- Ovale uitlaatpoort
- 32 mm uitlaatkanaal
- Losse binnenkop
- 12-13 pk (?????)
- 24-28 mm carb (gok)
- Uitlaatpoort zit op 191 graden
- 1 zuigerveer
- Poorten komen overeen met die van een Top Performances roze?
- Redelijke straatsetup
- Middeltoerig (?)
- 13000 toeren (??)
- €305-

Afbeelding

Deze zie ik nauwelijks op Nederlands fora langskomen, eigenlijk niet sinds ik mij geregistreerd heb... Is ie dan zo traag/slecht?

Beide cilinders zijn goeie kwaliteit en leveren een fijne koppel.

Maar wel nog 'n vraagje over de giet;
De gietijzeren versie levert volgens sommige mensen maar 12-13 pk, de poorten komen overeen met die van een roze top maar door de langere slag levert ie meer koppel.
De roze top valt rond tegen de 15pk uit te halen...
Hoe komt het dan dat die TPR85 minder pk heeft? Pk ingeleverd voor koppel? Want eigenlijk zou ie volgens mij net zoveel pk moeten hebben, alleen meer koppel dan de roze top door de langere slag?

Nog iets anders eventueel?;

''Barikit BRK 88''
- Alu cilinder
- 88,36cc
- 50mm boring
- Krukas met slag 45
- Vlinderpoort
- 7 spoelpoorten
- 32 mm uitlaatkanaal
- Losse binnenkop
- Rond de 20 pk (?)
- Carb vast iets 28-30 mm
- Uitlaatpoort weet ik niet zeker, meen 200 graden waardoor ie wat hoogtoeriger is dan tpr85 en 86
- 1 zuigerveer
- Zuiger met een blauw coating voor betere smering?
- Hoogtoerig
- Draait 15000
- €400,-

Afbeelding

''Het is eigenlijk een Airsal 88 ''Extreme'' alleen beter afgewerkt, in tegenstelling tot de Airsal 88 heeft hij een losse binnenkop en wordt geleverd met een ''BLAUZAFIR'' zuiger die voor een beter smering moet zorgen.''

Mijn indruk is dat ie best goeie kwaliteit is en best goeie prestaties levert maar nog niet echt bekend is hier.

Waarschijnlijk dat je al een verband hebt kunnen leggen dat ik vooral naar kits met lange slag zat te zoeken omdat dat nog wat meer koppel geeft tov originele slag..

Kan zijn dat ik wat vergeten ben maarre, wat denken jullie over de lap tekst?
En met welke cilinder ik het beste zou kunnen beginnen, ook andere naast de voorheen genoemde cilinderkits...

Advies, kritiek en opmerkingen zijn welkom...

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


Laatst bijgewerkt door Venlonaer op di jul 17, 2012 11:36 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



di jul 17, 2012 3:12 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Ander advies, los van welke cilinder goed is om mee te beginnen is ook welkom..

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


di jul 17, 2012 3:13 pm
Profiel
Gerard1793
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 5:08 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Middelstum
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Keiji, jij hebt toch ook met een TP 85 gereden? Of zit ik nu op onzin?

_________________
'78 XT500
'89 GS500
'98 V70 T5


di jul 17, 2012 4:33 pm
Profiel
Gerard1793
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 5:08 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Middelstum
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Ok :D:

Dacht ergens gelezen te hebben dat je met een langeslag krukas reed. Jaar of 2 terug.

_________________
'78 XT500
'89 GS500
'98 V70 T5


di jul 17, 2012 4:47 pm
Profiel
kenny77
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 22, 2011 5:53 pm
Berichten: 319
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Niet voor het een of ander, maar een 80/85 cc crossblok geen optie?

Heb je vaak een mooiere basis en de kosten ontlopen zich ook niet veel / crossblok is vaak goedkoper.


di jul 17, 2012 4:51 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Keiji heeft er 2 gesloopt, die weet wel waartie over praat :P !

Ik zou zelf om te beginnen neigen naar die alu tp of brk cilinder, geloof alleen niet dat je zomaar eventjes 25 pk aantikt :)

_________________
Thom'z BeunBaas


di jul 17, 2012 4:52 pm
Profiel
Gerard1793
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 5:08 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Middelstum
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
kenny77 schreef:
Niet voor het een of ander, maar een 80/85 cc crossblok geen optie?

Heb je vaak een mooiere basis en de kosten ontlopen zich ook niet veel / crossblok is vaak goedkoper.

Ik denk dat een crossblok veel onderhouds- en slijtagegevoeliger is...

_________________
'78 XT500
'89 GS500
'98 V70 T5


di jul 17, 2012 4:54 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
ik denk het niet

een crossblok is gemaakt voor dat soort krachten.
een am6 blok kan flink wat hebben maar t gaat wel stuk op den duur

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


Laatst bijgewerkt door Aprilia RX 50 2003 op di jul 17, 2012 4:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



di jul 17, 2012 4:56 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
kenny77
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 22, 2011 5:53 pm
Berichten: 319
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Gerard1793 schreef:
kenny77 schreef:
Niet voor het een of ander, maar een 80/85 cc crossblok geen optie?

Heb je vaak een mooiere basis en de kosten ontlopen zich ook niet veel / crossblok is vaak goedkoper.

Ik denk dat een crossblok veel onderhouds- en slijtagegevoeliger is...

Zo'n opgepept brommerblok niet dan? ;)


di jul 17, 2012 4:56 pm
Profiel
Gerard1793
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 09, 2011 5:08 pm
Berichten: 977
Woonplaats: Middelstum
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Dat is waar, maar ik weet niet wat de zuigerwisselintervallen van zo'n blok zijn?

_________________
'78 XT500
'89 GS500
'98 V70 T5


di jul 17, 2012 5:02 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Gerard1793 schreef:
Dat is waar, maar ik weet niet wat de zuigerwisselintervallen van zo'n blok zijn?


wat denk je van die bromblokken dan?

bijde 25 uur oid denk ik.

bij weggebruik veel langer denk ik.

edit: als ik bij mezelf kijk dan merk ik dat mijn zuiger er ontiegelijk snel al slecht uitziet.
de meeste mensen zouden die zo de kliko in mikkeren. terwijl die nog niet echt km's/uren heeft gemaakt

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


di jul 17, 2012 5:03 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RS 746
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 16, 2007 8:29 pm
Berichten: 1650
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Zuid-Limburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Gerard1793 schreef:
kenny77 schreef:
Niet voor het een of ander, maar een 80/85 cc crossblok geen optie?

Heb je vaak een mooiere basis en de kosten ontlopen zich ook niet veel / crossblok is vaak goedkoper.

Ik denk dat een crossblok veel onderhouds- en slijtagegevoeliger is...


RonnyRacingTeam zei laatst ook nog dat een 85cc crossblok t.o.v. AM6 merkbaar beter is.
Die crossblokkken zijn op die inhoud en vermogen gemaakt,
al vanaf het inlaattraject is er meer potentieel.
Of misschien is een YZ125 blok vanaf 2005 iets voor je? Dat zijn de kleinste en compactste 125cc crossblokken, heb ik ook al in een brommer gezien.
De 85cc crossblokken zijn allemaal wel leuk, en voornamelijk de KTM 85 heeft veel potentie...

Levensduur van zuiger is een combinatie van de smering, rijstijl, en hoe vaak je 'm gebruikt.

Een bekende van mij heeft in 2011 van begin maart t/m eind september met dezelfde zuiger elk weekend gecrosst (voornamelijk vrije trainingen, en 2 wedstrijden) op een 85cc.
Als je niet constant op de limiet rijd in een competitie, gaat de boel uiteraard langer mee.

Trouwens,
wat is het doeleinde van de te bouwen machine door topicstarter? Wat ga je ermee doen?

_________________
Racekees schreef:
forum statistics,
user RS 746, since 2007;
Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]


di jul 17, 2012 5:28 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Keiji. schreef:
die 86 draaide bij mij 15250 max met een pro race uitlaat, '20pk' had ik zonder bewerkingen, maar met een juiste uitlaat en wat hakwerk moet je de 25 zeker halen.

zuigers zijn wel duur, ze wegen dan ook helemaal niks. 70.1gr nieuw met veer. (69.1gram na 2500km :p)


Ja ik zag het al €100,- bij Jos maar die van Barikit zijn ook geschikt, ik las het vaker op Crazymoto in verschillende topics maar m'n Frans is niet 100% en kon het niet echt expliciet vinden dus wou het duidelijk vinden en het klopt...
Staat verder bij dat je de scherpe randjes even minder scherp moet maken met korrel 800.
Al is ie wss dan wel wat zwaarder dan die van TP.

€70,-
http://www.gearparts24.de/kolben-bariki ... a5442.html

http://www.crazymoto.net/index.php?showtopic=719378

Citaat:
Posté 29/06/2011 - 14:01
Barikit en font de plus solides (pour une fois) ,ce sont les mêmes ,ils sont un peu plus lourd.

J'en ai eu un ,ils durent plus longtemps au niveau de la barrette ,a condition d'affiner/ébavurer cette dernière.

Car beaucoup de gens montent les top "comme ils sont livré" ,hors,vous vous rendrez compte que les angles de jupe avant et la barrette sont presque "coupants" ,les arêtes sont vive : p ,il faut donc adoucir les angles au papier de verre 600-800/Dremel /renvoie d'angle.

Je sais ca peu faire peur mais il suffit de prendre un cylindre bidalot et un top pour comprendre :bananadevil:

Votre moteur ne s'en portera que mieux.




kenny77 schreef:
Niet voor het een of ander, maar een 80/85 cc crossblok geen optie?

Heb je vaak een mooiere basis en de kosten ontlopen zich ook niet veel / crossblok is vaak goedkoper.


Ik heb hier een CR125 blok liggen wat ik wou reviseren en mijn andere frame voor wou aanpassen maar de cilinder die erbij zat was niet goed meer, moest nieuwe wand en nicaseal enz enz in.
Daarom voor 13 euro een giet cilinder gekocht maar daar moet een nieuwe sleeve in.
Bedrijfje gevonden; sleeve+erinpersen+zuiger €300,-

En dan nog niet eens gekeken naar de kosten voor nieuw bigend lager en arbeidskosten rond de €100,- gok ik.
Daarbovenop nog niet eens gekeken naar de kosten van de lagers en pakkingen enz. maar die kan ik zelf wel vervangen (€150,- lagers pakkingen keerringen enz?)

Die TPR 86 kost 300 euro, blok heb ik, carb heb ik, spruitstuk heb ik.
Alleen nog iets aan de koppeling doen(koppeling aanpassen voor 5 plaats), Malossi veertjes, opmaat uitlaat (200€), binnenrotor (€200,-), revisie blok (€75,-) , membraan (€70,-) en dan kom ik daar iets boven uit maar dan nog hou ik het liever bij AM6 omdat ik daar al de basiskennis van heb, mijn frame niet hoef aan te passen en ik raak m'n brommer niet kwijt als ik gepakt word.

petertzr schreef:
Keiji heeft er 2 gesloopt, die weet wel waartie over praat :P !

Ik zou zelf om te beginnen neigen naar die alu tp of brk cilinder, geloof alleen niet dat je zomaar eventjes 25 pk aantikt :)


:P
Ja ik zit sterk te twijfelen tussen BRK en TPR.
TPR omdat daar veel goeie dingen over te lezen valt, maar nadeel is dat die zuiger zo verrektes duur is en maar voor zover ik heb gelezen maar 2.5-3K meegaat (?).
Daar kan ik opzich mee leven, maarja alsnog..

BRK is wel 80 euro duurder maar dan zijn de zuigers 30 euro goedkoper..
Denk dat ik dan toch voor de TPR ga.

RS 746 schreef:
Trouwens,
wat is het doeleinde van de te bouwen machine door topicstarter? Wat ga je ermee doen?

Vooral voor plezier en leren, woon-werk is onwaarschijnlijk.
Eerder zo nu en dan op een of ander circuit gaan rijden.

In de eerste instantie ga ik er niet mee sprinten gezien ik dan ff geen geld meer overheb voor m'n oude brommerhok op te lappen gezien mijn huidige brommer teveel weegt denk ik en ik zoiezo weinig (lees; geen) praktijkervaring heb met sprintsetups enz.

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


di jul 17, 2012 9:15 pm
Profiel
Venlonaer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am
Berichten: 6119
Woonplaats: Limbabwe
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Oke ty

_________________
Keiji. schreef:
wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?


di jul 17, 2012 10:28 pm
Profiel
RonnyRacingTeam
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 26, 2009 10:19 pm
Berichten: 1705
Woonplaats: Regio Antwerpen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Advies beginnen met tunen
Keiji. schreef:
oja, en die zuiger was na 2500 nog wel mooi hoor, daar niet van, maar ik heb m toen vervangen. ik denk dat 3500 ook wel te doen is en als je wat minder aan het gas hangt of een laagtoerige uitlaat neemt de 4000 ook wel.


Dus een mooie zuiger is een goede zuiger?
Op het zicht kan je dat gewoonweg niet zeggen of hij nog goed is. Dat moet je meten.

_________________
Special thanx to: http://www.vanhovemotors.be
Foto's: http://www.picasaweb.google.com/ronnyracingteam
Faceboek groep: http://www.facebook.com/group.php?gid=115875105094188&ref=ts
* * * De snelste manier om een bocht door te komen is geen schrik hebben om je zeer te doen. (joe bar) * * *


wo jul 18, 2012 10:32 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: