HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 10:53 am




Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer 
Auteur Bericht
Rubin
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm
Berichten: 465
Woonplaats: Walcheren
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Afbeelding

_________________
Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos


za aug 14, 2010 6:46 pm
Profiel
mrtuintje
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jul 01, 2010 4:59 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
nog even wat info: je squish band is effectief tussen de 13 en 63 procent van de boring, kleiner is meer vermogen en breder is meer koppel


do dec 02, 2010 10:01 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
13% zou ik toch echt niet naartoe gaan :D:

_________________
Thom'z BeunBaas


do dec 02, 2010 11:53 pm
Profiel
mrtuintje
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jul 01, 2010 4:59 pm
Berichten: 4
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
ligt eraan wat je zelf wilt, maar het zijn wel correcte waardes ;)


za dec 04, 2010 1:19 pm
Profiel
Rubin
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm
Berichten: 465
Woonplaats: Walcheren
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Opspanmal

Vandaag bezig geweest van niets tot iets een opspanmal te maken om Derbi cilinders te kunnen inspannen op de draaibank. Om vervolgens de cilinder voet te kunnen vlakken/afdraaien.

Met dit als resultaat.

Afbeelding

Verschillende stukjes plat om verschillende cilinders langs boven te kunnen borgen.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos


wo dec 29, 2010 10:54 pm
Profiel
Lucas
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm
Berichten: 1467
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: 's-Graveland
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Zou je dit is kunnen laten zien met een foto hoe je de cilinder monteert? Ik heb wel een idee namelijk, maar volgens mij kan dit niet altijd.

_________________
Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd
................................................................. 0.03............93.0.................8.459


wo dec 29, 2010 11:57 pm
Profiel
RvRTuning
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 18, 2009 4:37 pm
Berichten: 20
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Het inspannen van een cilinder kan maar op één manier goed gebeuren en dat is via de cilinderboring. Je hebt hiervoor een zogenaamde 'doorn' nodig. Deze is ook, per cilinder, zelf te maken uit een staaf kunststof.
Dit is de enige manier om de pasvlakken zuiver haaks te krijgen t.o.v. de boring.
Er zijn cilinders waar deze haaksheid standaard soms ver te zoeken is.


zo jan 02, 2011 10:44 am
Profiel
Rubin
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm
Berichten: 465
Woonplaats: Walcheren
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Zo doe ik het iniedergeval, en ben van mening dat dit voor alleen het vlakken van de voet een prima oplossing is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos


Laatst bijgewerkt door Rubin op zo jan 02, 2011 5:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo jan 02, 2011 1:55 pm
Profiel
af1special
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2004 2:43 pm
Berichten: 4328
Woonplaats: Moerkapelle
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
voor het vlakken wel, maar wat bereik je er dan mee? Dan is het vlak nooit haaks op de boring?

_________________
ben z`n sprinter Nederlands Record 50 cc sprint: 7.738 & Nederlands Record 70 cc sprint: 7.117
1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Jubbega 2011 1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Damwoude 2010
1ste 50 cc Jubbega 2010 1ste 70cc Genemuiden 2012 1ste 70 cc Genemuiden 2013


zo jan 02, 2011 2:12 pm
Profiel
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am
Berichten: 1094
Woonplaats: veldhoven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Als je hem vlakt moet je hem toch echt inspannen in de boring. Dus de klauwen tegen de cilinderwand, je zou er het beste iets tussen kunnen doen zoals lood.

_________________
Wat zet jouw brommer apart?
Beunhaas Brouwer


zo jan 02, 2011 3:04 pm
Profiel
RvRTuning
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 18, 2009 4:37 pm
Berichten: 20
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Rubin,
Natuurlijk kun je zo de de cilindervoet vlakken. Maar zoals af1 ook schrijft, je weet nu niet hoe de voet staat t.o.v. de boring en dat is niet onbelangrijk om te weten.


zo jan 02, 2011 3:28 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Je kan beter een opspandoorn maken die je in je draaibank zet welke vervolgens over je cilinderhoogte enkele 100ste laat verlopen zodat je hem klem erop schuift.

Vervolgens is het in ieder geval 100% haaks op je boring

_________________
Thom'z BeunBaas


zo jan 02, 2011 3:38 pm
Profiel
Rubin
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm
Berichten: 465
Woonplaats: Walcheren
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Klopt allemaal wat jullie zeggen, en ik ga ook maar eens een opspandoorn maken.

Maar je kan nu gewoon kijken met een nauwkeurige blokhaak(en) of hij haaks op de boring staat. Hier ben ik althands niet bang voor dat dit niet gebeurd. Een een minimale afwijking word toch wel opgevangen(mocht die er al zijn).
Ik denk dat er wel eens cilinders uit de fabriek minder 'haaks' tegen over de boring zullen staan dan dit.

Je kan vrijmakkelijk kijken of de boring haaks op het cilinderkopcontactvlak staat. Zet je die op een vlakke plaat ben je automatisch ook haaks op je boring/cilindervoet bezig ;)

_________________
Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos


zo jan 02, 2011 5:36 pm
Profiel
petertzr
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm
Berichten: 2931
Woonplaats: Nederhemert
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Rubin schreef:
Klopt allemaal wat jullie zeggen, en ik ga ook maar eens een opspandoorn maken.

Maar je kan nu gewoon kijken met een nauwkeurige blokhaak(en) of hij haaks op de boring staat. Hier ben ik althands niet bang voor dat dit niet gebeurd. Een een minimale afwijking word toch wel opgevangen(mocht die er al zijn).
Ik denk dat er wel eens cilinders uit de fabriek minder 'haaks' tegen over de boring zullen staan dan dit.

Je kan vrijmakkelijk kijken of de boring haaks op het cilinderkopcontactvlak staat. Zet je die op een vlakke plaat ben je automatisch ook haaks op je boring/cilindervoet ;)



Als je de squish en je compressie kritisch wil zetten kun je jezelf geen afwijkingen veroorloven van bijvoorbeeld 0,05 mm tussen links en rechts door onzuiver "haaks" op je boring.

Wat betreft die laatste zin, als je de cilinder met zijn bovenkant op een vlakke plaat legt dan weet je nog niet of je boring haaks is aangezien het van de fabriek uit gewoon al enkele tiende graden fout zou kunnen zitten :^^:

_________________
Thom'z BeunBaas


zo jan 02, 2011 5:44 pm
Profiel
Rubin
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm
Berichten: 465
Woonplaats: Walcheren
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Dan leg je je blokhaak tegen de wand langs je cilinderkopcontactvlak dan zie je het snel genoeg ;)

En dat van die 0,05mm links en rechts veroorzaak je zoiezo al snel met het aandraaien van je kop/cilinder.

_________________
Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos


zo jan 02, 2011 5:46 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron