Auteur |
Bericht |
Racekees
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
|
Matthijn schreef: ten eerste: iemand die een (goede!) opmaat uitlaat kan ontwerpen/maken is geen beunhaas omdat niet iedereen dit ''ff'' inelkaar kunt zette.
je zult niet 20km harder rijden ofzo maar je zult wel verschil zien in top en trek kracht..
onzin, iedereen kan een opmaat uitlaat maken, als ie er maar moeite voor wil doen!
bijv. opmaat uitlaten berekenen kun je leren, of je laat een berekening maken.
dan;
de maten die je krijgt voer je in in het programma "cone layout"
de uitslagen print je uit op a3 formaat, en knipt ze uit.. de papieren uitslagen trek je over op een stuk plaatstaal van 0.8mm; vervolgens pak je slijptol en je zaagt ze uit (wel netjes uiteraard)
nu heb je de stalen uitslagen als het goed is klaar en moeten ze gerold worden!... ideaal hiervoor is een conusroller, maar lang niet iedereen heeft zo'n ding in de schuur staan, vandaar dat we iets anders gebruiken... namelijk paaltjes! gewoon ronde paaltjes, buizen e.d. van verschillende diameters..
zodra de conussen gerold zijn, hecht je de uitlaat vast met een lasapparaat.. en vervolgens breng je de uitlaat naar een metaalbewerkingsbedrijf om em te laten aflassen (of je kan toevallig zelf thuis Tig lassen)
totale kosten;
berekening €10,-
plaatstaal €20,-
servies van je moeder dat je kapot hebt gegooid door de stres €30,-
einddemper; €35,-
reken maar zo'n 70 euro, en dan heb je de uitlaat die bij jou brommer past.
en matthijn, het kan maar zo hoor; dat je brommer dan 20 km harder rijd
gr. Richard
|
zo maart 25, 2007 3:48 am |
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
Racekees schreef: Matthijn schreef: ten eerste: iemand die een (goede!) opmaat uitlaat kan ontwerpen/maken is geen beunhaas omdat niet iedereen dit ''ff'' inelkaar kunt zette.
je zult niet 20km harder rijden ofzo maar je zult wel verschil zien in top en trek kracht.. onzin, iedereen kan een opmaat uitlaat maken, als ie er maar moeite voor wil doen! bijv. opmaat uitlaten berekenen kun je leren, of je laat een berekening maken. dan; de maten die je krijgt voer je in in het programma "cone layout" de uitslagen print je uit op a3 formaat, en knipt ze uit.. de papieren uitslagen trek je over op een stuk plaatstaal van 0.8mm; vervolgens pak je slijptol en je zaagt ze uit (wel netjes uiteraard) nu heb je de stalen uitslagen als het goed is klaar en moeten ze gerold worden!... ideaal hiervoor is een conusroller, maar lang niet iedereen heeft zo'n ding in de schuur staan, vandaar dat we iets anders gebruiken... namelijk paaltjes! gewoon ronde paaltjes, buizen e.d. van verschillende diameters.. zodra de conussen gerold zijn, hecht je de uitlaat vast met een lasapparaat.. en vervolgens breng je de uitlaat naar een metaalbewerkingsbedrijf om em te laten aflassen (of je kan toevallig zelf thuis Tig lassen) totale kosten; berekening €10,- plaatstaal €20,- servies van je moeder dat je kapot hebt gegooid door de stres €30,- einddemper; €35,- reken maar zo'n 70 euro, en dan heb je de uitlaat die bij jou brommer past. en matthijn, het kan maar zo hoor; dat je brommer dan 20 km harder rijd gr. Richard
Natuurlijk kun je het leren, maar dat leren doe je niet zoals op school. Zoiets als, ik lees er wat over (of zelfs veel) over en koop een 'goed' programma en dat is het.
Ik denk dan je dan maar eens moet lezen hoeveel ervaring je moet hebben, ook als je een berekening gaat maken.
http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html
Groeten,
Luc
|
zo maart 25, 2007 11:07 am |
|
|
Rebel
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do apr 19, 2007 9:30 pm Berichten: 19 Woonplaats: Echt
|
Je kan je uitlaat ook opmaat maken door middel van een testbank
Maar je berekent hem eigenlijk al voordat je gaat bouwen,, hij word niet beter als alle goede merken bij elkaar.
Hij is gewoon voor jou setup geoptimaliseerd.
Ik zal eens zoeken had een bedrijf die het deed. (eigenlijk voor scoots) maar ze deden het dacht ik voor iedereen.
Hier de site:
http://www.abtuning.nl/
Extra:
Luc foekema: http://www.geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html
_________________ APRILIA RS 125 GEKOCHT
|
zo apr 29, 2007 11:06 am |
|
|
mblover
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am Berichten: 222 Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
|
Racekees schreef: zodra de conussen gerold zijn, hecht je de uitlaat vast met een lasapparaat.. en vervolgens breng je de uitlaat naar een metaalbewerkingsbedrijf om em te laten aflassen (of je kan toevallig zelf thuis Tig lassen)
Desnoods las je de hele uitlaat met een mig/mag lasapparaat.
_________________ BLAAT
|
zo apr 29, 2007 12:19 pm |
|
|
sbk replica
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za maart 10, 2007 2:04 pm Berichten: 2602 Afbeeldingen: 9 Woonplaats: schagen
|
@ lucf,
ik begrijp dat jij een uitlaat kunt berekenen ?
dan heb ik even een paar vragen:
welke factoren heb jij nodig voor het berekenen van een uitlaat ?
ik zie vaak tekeningen op internet van het expansie deel, maar hij weet ik hoe de voorbocht eruit moet zien ?
kan ik die uitlaat gewoon in RVS maken ? omdat het toch een dagelijkse brommer is en niet wil dat die uitlaat na een paar maanden stijf van de roest staat.
Gr. Steven
_________________ RS50 rossi, honda cbr400rr en cb350f!
|
di mei 22, 2007 9:56 am |
Persoonlijk album
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
Steven, op genoemde pagina kun je een formulier downloaden, waarop alle gegevens staan die ik voor een berekening nodig heb.
Als bepaalde gegevens niet bekend zijn kun je deze open laten en wordt via e-mail overlegd hoe dit opgelost moet worden.
Groeten, Luc
|
di mei 22, 2007 10:22 am |
|
|
Broezz
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am Berichten: 587 Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
|
in RVS maken gaat btw
|
do mei 24, 2007 12:02 am |
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
RVS is inderdaad geen probleem.
Gr. Luc
|
do mei 24, 2007 1:19 am |
|
|
mblover
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di sep 19, 2006 12:18 am Berichten: 222 Woonplaats: vlakbij Nijmegen, en Almaty
|
lucf schreef: RVS is inderdaad geen probleem.
Gr. Luc
Ik heb ooit ergens gelezen dat het probleem kon zijn dat rvs de warmte anders transporteert of iets dergelijks.
Word hiermee in de berekening rekening gehouden, of is het verschil met gewoon staal erg klein/nihil en daarom gewoon te verwaarlozen?
_________________ BLAAT
|
do mei 24, 2007 8:31 am |
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
mblover schreef: lucf schreef: RVS is inderdaad geen probleem.
Gr. Luc Ik heb ooit ergens gelezen dat het probleem kon zijn dat rvs de warmte anders transporteert of iets dergelijks. Word hiermee in de berekening rekening gehouden, of is het verschil met gewoon staal erg klein/nihil en daarom gewoon te verwaarlozen?
Ik heb daar nooit echt onderzoek naar gedaan, omdat ik geen of nauwelijk verschil verwacht op de temperatuur in de uitlaat.
De RVS uitlaten die alweer enige tijd geleden gemaakt zijn, bevestigen dit ook.
Gr. Luc
|
do mei 24, 2007 10:25 am |
|
|
Erik drd
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do nov 17, 2005 10:29 am Berichten: 83
|
lucf schreef: Broezz schreef: probleem bij opmaat uitlaten is dat er erg veel testwerk mee gepaard gaat als je hem écht goed wilt hebben
en dat kost 1) veel tijd en 2) veel geld
daarom kiezen vele gwn voor een goeie fabrieksuitlaat, omdat die het al héééél goed doen Een echte opmaat uitlaat moet juist niet zoveel aan getest worden, anders zou de berekening weinig zin hebben. Zo deed ik het 40 jaar geleden ook zonder berekening. Een goed berekening helpt je voor 98% opweg. Slechts een klein deel blijft over voor de testbank. Dat bestaat uit een klein stukje verlengen of verkorten van de bocht en dat binnen ca 1 cm. Dat laatste stukje kan ik nog niet berekenen. Ook de tailpijpdiameter moet eigelijk altijd met enkele tienden van mm gecorrigeerd kunnen worden. Verder moet een goede opmaat niet meer gewijzigd worden, als het meer is dan klopt de berekening niet. Groeten, Luc
maar het gaat erom dat hij goed (hard) loopt, en als hij harder loopt doordat hij aangepast is maakt het ook niet uit dat de berekening niet meer klopt
|
do mei 24, 2007 12:13 pm |
|
|
ruud
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm Berichten: 492 Woonplaats: hoogwoud
|
dan kan je je het nut van de berekening af vragen.
rvs of staal zal voor een straat uitlaat niet uitmaken, maar voor racerij is dit zeker van belang ivm hoe de uitlaat opwarmt. Voor de sprint moet de uitlaat gewoon zo snel mogelijk blafheet zijn , dan kan je beter zeer dunne staal hebben denk ik, ik doe nu 0.7 maar ga in de toekomst denk ik proberen met 0.5 staal te werken, puur en alleen om dat ding heet te krijgen..
|
do mei 24, 2007 7:34 pm |
|
|
Erik drd
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do nov 17, 2005 10:29 am Berichten: 83
|
ruud schreef: dan kan je je het nut van de berekening af vragen.
rvs of staal zal voor een straat uitlaat niet uitmaken, maar voor racerij is dit zeker van belang ivm hoe de uitlaat opwarmt. Voor de sprint moet de uitlaat gewoon zo snel mogelijk blafheet zijn , dan kan je beter zeer dunne staal hebben denk ik, ik doe nu 0.7 maar ga in de toekomst denk ik proberen met 0.5 staal te werken, puur en alleen om dat ding heet te krijgen..
of je koopt een thermostaat?
en nut van een berekening heb je gelijk in maargoed abt bijv berekent eerst ook en past ook nog veel aan om zo op een definitieve uitlaat te komen
|
do mei 24, 2007 8:15 pm |
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
Meestal maken tuners zich bij een aanvraag niet bekend als tuner,
iets wat ik ook kan begrijpen.
Onlangs kreeg ik een reactie op een kop- en uitlaatberekening,
die ik vorig jaar voor een zeer ervaren tuner had gemaakt. Op
dat moment dacht ik dat de aanvrager een wedstrijdracer was en
wist ik niet dat hij een tuner was, dat kwam deze week pas naar voren.
Hij was zelf een zeer succesvol uitlaatspecialist in een echt GP
raceteam voor het wk crossen en maakte vollop uitlaten in die tijd.
Ook werkte hij samen met een zeer bekende tuner die ook
nu nog professioneel verbrandingkamers maakt voor wedstrijd
motoren. Nu schrijf ik natuurlijk al genoeg over mijn
uitgangspunten van mijn berekening, maar als zo iemand
geïntresseerd is zegt dat waarschijnlijk veel meer. Lees zijn
reactie.
Hoi Luc,
Allereerst mijn hartelijke dank voor de zeer snelle reactie (en
natuurlijk voor de nieuwe berekening en het lang gezochte
antwoord op mijn vraag m.b.t. compressie-Dmax.uitlaat).
Het probleem met het kopje was dat ik er eentje wilde bijmaken
en toen pas zag dat de uitlaatpoorthoogte niet klopte (beter
laat dan nooit zullen we maar zeggen).
Het "oude" kopje en de uitlaat lopen super (luisteren alleen wel
een beetje nauw naar de rest van de afstelling zoals curve en
carburateursetting maar dat schijnt bij het tunen te horen...).
Het is me tot op heden nog niet gelukt om je uitlaat over de
hele linie beter te krijgen (ik weet niet of dit iets is om trots op te
zijn maar ik meld het toch maar even), gelukkig is het met wat kleine
aanpassingen gelukt om hem/haar iets meer aangepast te krijgen
aan mijn wensen (1 klein extra conusje in de eindconus en een
tailpipe zoals o.a. Honda deze toepast op de laatste RS125-jes).
O ja, ik schrijf dit even snel maar ik ben weken bezig geweest
om tot het resultaat te komen.
M.a.w.dat gedoe op diverse fora over wel of geen pijp uit de computer,
mij heb je overtuigd van het feit dat je toch een aardig eindje in
de buurt kan komen van een zeer goede basis-setup.
Nogmaals mijn hartelijke dank voor de snelle en uitgebreide
reactie,
Vervolgens schrijft hij het volgende over een 50cc uitlaat:
"Ik heb dus voornamelijk ervaring heb met 125cc uitlaten,
vandaar mijn interesse in je programma (uit pure wanhoop ben ik
zelf maar begonnen met schrijven van een programmatje en testen.
Maar dan blijkt dat je voor een 50cc niet zomaar een goede
basispijp kunt pakken net als voor een 125cc crosser".
Ik ben nog steeds met deze zeer ervaren tuner in gesprek en een ding
hierbij staat vast, zonder goede basis berekening ben je echt nergens.
Lees nu ook eens wat er op m'n website geschreven staat en vooral het stuk
van Piet Plompen, de bouwer van de 50cc wereld record machine, over wat hij deed om zonder
berekening tot verbeteringen te komen van o.a. een door Jorg Möller berekende fabrieksuitlaat voor
een VanVeen racer. (meervoudige wereldkampioen 50cc)
Groeten,
Luc
|
do mei 24, 2007 8:53 pm |
|
|
sbk replica
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za maart 10, 2007 2:04 pm Berichten: 2602 Afbeeldingen: 9 Woonplaats: schagen
|
luc, ik heb het lijstje even op gezocht, ik ben nog geen zeer ervaren tuner.
maar ik ben zeer handig met metaal e.d. (draaien, frezen, lassen).
vandaar mijn intresses naar zelf een uitlaat maken. ben bang dat ik er vanaf moet zien denk ik.
Gr. Steven
_________________ RS50 rossi, honda cbr400rr en cb350f!
|
do mei 24, 2007 10:38 pm |
Persoonlijk album
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|