HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 3:39 pm




Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Aprilia classic 50 
Auteur Bericht
Maarten87
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jun 30, 2013 11:32 pm
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Aprilia classic 50
Hey leden van dit forum,

Een paar maanden terug had ik een topic gemaakt op dit forum omdat ik op een oude brommer was gestuit op het erf van mijn schoonvader. Inmiddels is er een hoop werk verricht en het leek mij leuk de vorderingen met jullie te delen in een project topic.

Het begon aan het begin van de zomer toen mijn vriendin vertelde dat ze een oude brommer ergens onder een zeil had staan. Deze was van haar ex geweest maar hij had hem nooit op naam laten zetten en was hem ook nooit op komen halen (had iets te maken met een boze ex-schoonvader). Het bleek om een Aprilia te gaan en toen ik hem zag, was ik meteen verliefd. Ik heb nooit wat met brommers of scooters gehad. Gelukkig ben ik wel technisch ingesteld en zag ik het als een uitdaging om iets nieuws te leren. Mijn schoonvader had bovendien de nodige gereedschappen in huis. Omdat mijn vriendin geen auto-rijbewijs heeft en toch wat mobieler wil zijn besloten we de brommer op te knappen zodat we er samen gebruik van kunnen maken. Zij om naar stage te rijden en ik om tochtjes in de buurt te maken en door het bos te rijden.

Om even een goed beeld te schetsen. Dit is de Red Rose zoals ik hem aantrof:

Afbeelding

Vervolgens ben ik er mee aan de slag gegaan. Alle geroeste metalen onderdelen ben ik gaan polijsten om de roest er af te krijgen. Vervolgens heb ik deze onderdelen ingespoten met tectyl om nieuwe roest te voorkomen. Vervolgens heb ik de brommer naar een shop gebracht om hem keuringsklaar te maken. Bij de shop hebben ze er een nieuwe accu op gezet en is de uitlaat begrensd. Tenslotte heeft hij ook het schakelpedaal verstevigd en de kabel van de voetrem vervangen.

Vervolgens was het op naar Rijen om de brommer te laten keuren. Hoewel er nog wat aanmerkingen waren door de keurmeester reed hij netjes 37km/u en deden alle vitale onderdelen het. Het bleek een model uit 1992 te zijn waardoor het helaas nog even duurt voordat het een oldtimer is.

Daarna was het terug naar de shop om hem weer wat harder te laten rijden (oorspronkelijk ging hij 80 maar dat vond ik te hard) en nieuwe handvatten er op laten zetten. Ook had ik gemerkt dat er een klik in de gashendel zat en dat hij soms bleef hangen. Shop zou ander ringetje in de uitlaat zetten en de gaskabel doorsmeren.

Vorige week de brommer opgehaald en gas bleef niet meer hangen maar er zat nog wel een klik in. Ben gelijk 's avonds een stuk gaan rijden en het tikte op zn hardst ruim 55km/u aan met mijn 100kg erop. Bij de Belgische grens kwam de brommer echter tot stilstand en kon ik me op laten pikken door mijn schoonvader. Thuis bleek dat het beschermklepje van mijn gaskabel eraf was gevallen en dat de klik veroorzaakt werd doordat de gaskabel binnen in de hendel niet goed op zijn plaats bleef zitten. Hierdoor was de kabel gaan rafelen.
De volgende dag heb ik de brommer weer teruggebracht en gelukkig zou hij het gratis repareren aangezien ik de dag ervoor 40 euro had gedokt voor het repareren van de gashendel/kabel.

Afgelopen weekend was ik weer bij mijn vriendin en de gashendel doet het nu prima. De handrem is het over de loop van de weken steeds slechter gaan doen en ik besloot de rem bij te vullen en te ontluchten. Het klinkt voor jullie waarschijnlijk als een eitje maar ik was best trots toen ik na een uurtje had uitgevogeld hoe ik met ringsleutels, slangetjes, glazen potje en een flesje DOT4 de leiding had weten te ontluchten. De rem doet het nog steeds niet zo goed als ik zou willen maar dit komt waarschijnlijk doordat er een soort richel zit op de remschijf waardoor de klauw niet genoeg grip heeft.

Deze week verwacht ik dat mij jethelmpje binnen komt er volgend weekend zal ik wat foto's maken van de huidig staat. Technisch werkt hij nu lekker en ik heb er even genoeg geld aan uitgegeven. De komende maanden wil ik marktplaats in de gaten houden om cosmetische onderdelen te scoren en hem wat mooier te maken.

Hieronder volgt een lijstje van wat ik al gedaan heb en wat ik nog wil doen:

[x] nieuwe accu
[x] laten keuren
[x] kenteken erop
[x] handvatten vervangen
[x] achterrem repareren
[x] handrem bijvullen en ontluchten
[x] begrenzen voor keuring
[x] ontgrenzen na de keuring
[x] roest wegpoetsen
[x] gaskabel vervangen en mechanisme gerepareerd

[ ] tank herspuiten
[ ] zadels vervangen + beter vastzetten
[ ] zadeltassen vinden
[ ] stijlvolle spiegel vinden
[ ] remschijf vervangen
[ ] schakelpedaal vervangen

Dus zover mijn project. Ik zal volgende week wat meer foto's maken en jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Tips zijn erg welkom aangezien ik een rookie ben op brommer gebied. Vragen kun je stellen maar ik moet kijken of ik ze met mijn beperkte kennis kan beantwoorden.


Laatst bijgewerkt door Maarten87 op ma sep 16, 2013 7:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo sep 15, 2013 10:38 pm
Profiel
beekman15
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo aug 01, 2010 6:42 pm
Berichten: 442
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia Red Rose Custom 50
het is een aprilia classic :Y:


ma sep 16, 2013 6:00 pm
Profiel
Maarten87
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jun 30, 2013 11:32 pm
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Ja klopt foutje, mijn vriendin dacht (en daardoor ik ook) dat het een Red Rose was maar bij de keuring bleek het om een Classic te gaan. Zoals eerder gezegd ben ik nogal een leek dus kan iemand misschien de (technische) verschillen tussen de Classic en de Red Rose uitleggen?


ma sep 16, 2013 7:38 pm
Profiel
Maarten87
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jun 30, 2013 11:32 pm
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Pff dacht ik eindelijk dat het gasmechanisme het weer goed deed, had ik afgelopen weekend weer panne. Deze keer dichter bij het huis van mijn vriendin dus ik kon hem naar huis lopen. Er gebeurde hetzelfde als de vorige keer. Het leek alsof het gas bleef hangen en de motor sloeg af na een paar seconden. Starten lukte niet meer omdat de startmotor blokkeerde. Als ik hem in zijn vrij zette en hem probeerde te starten door hem in z'n versnelling te trappen dan blokkeerde hij ook direct. Vervolgens merkte ik dat de gaskabel vast leek te zitten dus ik haalde de hendel een paar keer open en dicht en toen ik hem helemaal opendraaide, schoot de gaskabel los.
Hieronder zie je een foto van de binnenkant van de gashendel. Thuis maakte ik hem open en haalde het staafje eruit waarmee de kabel achter het handvat blijft hangen. Vervolgens haal ik lekker slim het schroefje er uit en liet deze op de grond vallen. Van de week moet ik dus even zo'n nieuw staafje halen. Ik vroeg mij af of ik deze gewoon weer vast kan maken of moet de kabel afgesteld worden.
Mijn vermoeden is dat het euvel veroorzaakt werd door waar ik het rode rondje gezet heb. Het omhulsel van de gaskabel zit hier los en beweegt dus soms mee als je gas geeft. Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Spoiler: toon
Afbeelding


Excuses voor mijn soms vage omschrijvingen, ik ken niet alle juiste termen dus ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Ik baal enorm dat het nu voor de derde keer raak is met die gaskabel. Aan de andere kant is dit ook wel de charme van een oude brommer. Ik hoop alleen wel op een bepaald punt lange ritten te kunnen maken en ik wil dan zeker weten dat hij stabiel loopt.


Laatst bijgewerkt door Maarten87 op wo okt 30, 2013 1:19 am, in totaal 1 keer bewerkt.



ma sep 30, 2013 12:18 am
Profiel
rs_maniac666
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm
Berichten: 4746
Woonplaats: Klazienaveen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Koop een andere gashendel, ik had ook altijd ruzie met dat domino type.

_________________
Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.


ma sep 30, 2013 11:52 am
Profiel
Maarten87
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jun 30, 2013 11:32 pm
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Oké weer tijd voor een update:

De gaskabel heb ik weer vastgezet. Ik heb hem iets strakker gezet zodat de buitenkabel nauwelijks speling meer heeft. Ik vind het nogal apart dat de brommerboer dit niet had gedaan.

De brommer start echter nog steeds niet. Afgelopen week ben ik ook langs iemand hier in Rozenburg geweest die oldtimers restaureert om het een en ander te vragen. Op een gegeven moment vroeg hij of er genoeg olie in de brommer zat en ik gaf aan dat er mengsmeer inging. Hij zei dat er gewoon euro95 in moest en dat er een oliereservoir onder het zadel zit. Ik heb van het weekend gekeken en er zat daar inderdaad een reservoir dat helemaal leeg was. Volgens mijn vriendin en schoonvader is er echter altijd mengsmeerbenzine in gegaan. Kan dit een reden zijn dat hij nu niet meer start en kan dit ernstige schade hebben aangericht? Hij heeft tijdenlang dus op mengsmeer gereden.

Ik weet er simpelweg te weinig vanaf om te weten waarom hij niet start. Ik heb gisteren een aantal foto's gemaakt van de motor en ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen. Misschien kan iemand vertellen hoe ik per motor onderdeel na kan gaan of het probleem daar zit.

De startmotor doet het wel. Als ik het hendeltje op de carburateur omzet (die er volgens mij voor zorgt dat de motor extra benzine krijgt bij het starten) dan schiet hij wel terug als ik de gashendel open draai. De motor slaat echter niet aan. Als ik de brommer aanloop en hem in z'n versnelling trap dan ploft de motor wel een aantal keer maar hij slaat niet aan. Met mijn lekenverstand lijkt het me dat of de motor geen benzine krijgt, of de bougie geeft geen vonk maar misschien kan iemand me daar meer over vertellen.

Spoiler: toon
Afbeelding

Het motorblok

Spoiler: toon
Afbeelding

De caburateur, het zand komt doordat er veel mee door het bos is gecrost en ik ben al bezig geweest om de motor met een kleine pijpragger zandvrij te maken

Spoiler: toon
Afbeelding

Dit is waar de benzine en normaal gesproken de olie de motor ingaan, ik heb echter het idee dat het rubber op de olietoevoer niet goed aansluit. Wellicht is hierdoor zand in de motor gekomen wat volgens mij best problematisch is.

Spoiler: toon
Afbeelding

Nog een foto van het motorblok van iets verder weg, met mooi zicht op de spuuglelijke tank ;)


Laatst bijgewerkt door Maarten87 op wo okt 30, 2013 1:20 am, in totaal 1 keer bewerkt.



zo okt 06, 2013 10:42 pm
Profiel
rx50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 22, 2011 4:46 pm
Berichten: 463
Woonplaats: veenendaal
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
maak je carburateur een keer goed van binnen schoon, en controleer of je bougie goed vonkt
had laatst ook dat een gare bougie af en toe vonkte, of op de verkeerde plek


ma okt 07, 2013 9:49 am
Profiel
rs_maniac666
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm
Berichten: 4746
Woonplaats: Klazienaveen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
En op mengsmering blijven rijden want je oliepomp is niet aangesloten.

_________________
Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.


ma okt 07, 2013 10:37 am
Profiel
Maarten87
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jun 30, 2013 11:32 pm
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Kwam er zaterdag achter dat ik het contact aan had laten staan en de accu was dus leeg. Heb hem aan de acculader gehangen maar had zondag weinig zin om buiten te gaan staan. Volgende week echter herfstvakantie dus hoop dan lekker te kunnen klussen. Iemand in de omgeving van Hoogerheide (Bergen op Zoom) ervaring met het schoonmaken van een carburateur of zijn er nog mensen die algemene tips hebben hiervoor?


ma okt 14, 2013 5:16 pm
Profiel
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am
Berichten: 3543
Woonplaats: Meppel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
ik liet em meestal lekker in bakje benzine weken en schoonpoetsen met tandenborstel en daarna doorblazen met de compressor. :^^:

_________________
marien schreef:
''A new beunhaas has risen'' :OO:
:00: '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0


ma okt 14, 2013 7:21 pm
Profiel
Yorn
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 14, 2013 10:01 am
Berichten: 36
Woonplaats: Rozenburg
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Ontvetten en doorblazen met remmen reiniger, ken er ook een paar die gooien hem in de vaatwasser.

Ik zou ook het blok eerst goed schoonmaken en ontvetten. Alles wat je nu openhaalt zit gelijk vol met zand en vet en dat komt op plekken waar je het niet wil hebben tijdens demonteren.


ma okt 14, 2013 8:49 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
idd gewoon alles eromheen goed schoonmaken. carbje eraf en schoonmaken met benzine danwel diesel. diesel werkt wel fijner vindt ik.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


di okt 15, 2013 5:57 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Maarten87
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jun 30, 2013 11:32 pm
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Heb met motorreiniger en de hogedrukspuit het motorblok goed schoon gemaakt. De bougie werkt gewoon dus ga vandaag de carburateur er af halen. Ken in mijn eigen dorp iemand die hem met een compressor wil doorblazen. Eventueel week ik hem eerst in diesel als hij echt goed vies is. Zal in ieder geval foto's posten als hij er af is.


do okt 24, 2013 12:27 pm
Profiel
Maarten87
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jun 30, 2013 11:32 pm
Berichten: 22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
Weer een update. In de herfstvakantie ben ik weer aan het werk geweest met de Aprilia. Het motorblok is een stuk schoner met behulp van wat motorreiniger en de hogedrukspuit. Bij het loshalen van de carburateur ontdekte ik echter dat het schuim van de luchtfilter aan het afbrokkelen was en hierdoor zat er een hoop troep in de luchtinlaat. Ik heb toen besloten om de brommer met een karretje naar mij thuis te rijden in Rozenburg zodat ik er meer aan kan werken. Inmiddels heb ik de luchtinlaat een goede reinigingsbeurt gegeven en is al het vet en zand er weer uit. Van een stuk schuim heb ik zelf een nieuwe luchtfilter geklust. Gisteravond ben ik met de carburateur bij iemand langs geweest die hem met een compressor door gespoten heeft. Hij zei echter dat de compressor nog goed schoon was en dat dit waarschijnlijk niet het probleem was. Hij gaf wel als tip om de bougie los te draaien en een dopje benzine direct in de motor te gooien om te zien of hij start. Voordat ik dat doe ga ik eerst het motorblok nog wat verder schoonmaken aan de buitenkant nu ik er goed bij kan.
Ik heb nog wat nieuwe fotootjes gemaakt die ik hieronder zal posten.

Spoiler: toon
Afbeelding

Het motorblok na de schoonmaakbeurt

Spoiler: toon
Afbeelding

De carburateur nadat ik hem had losgehaald

Spoiler: toon
Afbeelding

De versleten luchtfilter

Spoiler: toon
Afbeelding

Vet en troep aan de binnenkant van de luchtinlaat

Spoiler: toon
Afbeelding

Het blok zonder tank, luchtinlaat en carburateur

Spoiler: toon
Afbeelding

Mijn improvisatorisch gemaakte luchtfilter

UPDATE

Ik haal net nog een kapje bij de ketting er af en ontdekte dat er een beschadiging in het plastic van het motorblok zit. Het lijkt alsof misschien iets vast gezeten heeft tussen de ketting en de motor. Op onderstaande foto's kun je de beschadiging goed zien. Het lijkt mij wel handig als dit gat gedicht wordt om te voorkomen dat er troep bij de tandwielen kan komen. Heeft er iemand nog tips hoe ik dit schoon en dicht kan maken?

Afbeelding

Afbeelding


di okt 29, 2013 10:22 am
Profiel
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am
Berichten: 3543
Woonplaats: Meppel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic 50
makkelijkst is denk ik zo'n kleppie scoren op marktplaats. kost toch geen drol :^^:


edit: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=3490

12,71 nieuw

_________________
marien schreef:
''A new beunhaas has risen'' :OO:
:00: '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0


zo nov 03, 2013 3:18 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron